Codul etic al asociatiei europene de psihoterapie integrativa

 (traducere in limba romana de pe site-ul EAIP: Oana Maria Popescu)

Nota: acestea sunt principii etice care trebuie sa stea la baza Codului Etic al organizatiilor membre


1. Introducere
1.1 Scopul unui Cod Etic este de a defini principiile generale si de a stabili standardele de conduita profesionala pentru psihoterapeuti in ce priveste munca lor, precum si de a informa si proteja acei membrii ai publicului care apeleaza la serviciile lor. Fiecare organizatie membra a Asociatiei Europene de Psihoterapie Integrativa va include in codul sau etic si va elabora urmatoarele principii etice.
1.2 Toti psihoterapeutii trebuie sa isi abordeze munca cu scopul ameliorarii suferintei si promovarii starii de bine a clientilor lor. Psihoterapeutii trebuie sa isi foloseasca abilitatile si capacitatile spre avantajul clientilor lor, fara a le aduce prejudicii si recunoscand valoarea si demnitatea fiecarei fiinte umane.
1.3 Toti psihoterapeutii care fac parte dintr-o organizatie membra EAIP trebuie sa adere la Codul Etic al organizatiei din care fac parte si care va fi congruent cu urmatoarele principii care au fost elaborate de Comisia de Etica EAIP.
2. Codurile Etice
Fiecare organizatie membra a EAIP trebuie sa aiba un Cod Etic aprobat de EAIP, si care sa fie adecvat pentru membrii practicieni ai acelei organizatii, precum si pentru clienti. Codul Etic va include si elabora urmatoarele 10 puncte, asupra carora atragem atentia aici. Tuturor psihoterapeutilor li se cere sa adere la Codul Etic al organizatiei din care fac parte.
2.1 Calificari:
Psihoterapeutii trebuie sa isi dezvaluie calificarea atunci cand li se cere si sa nu pretinda ca au, sau sa implice ca ar avea calificari pe care nu le poseda.
2.2 Termenii, conditiile si metoda de practica:
Psihoterapeutii trebuie sa isi dezvaluie termenii, conditiile, si atunci cand este adecvat, metoda de practica in psihoterapie.
2.3 Confidentialitatea:
Psihoterapeutii trebuie sa pastreze confidentialitatea si sa clarifice limitele confidentialitatii si circumstantele in care diverse date sunt dezvaluite tertilor.
2.4 Relatia profesionala:
Psihoterapeutii trebuie sa ia in considerare interesele clientilor lor atunci cand intra in contact cu medicul care se ocupa de client, cu serviciile de psihiatrie competente, sau cu alte servicii profesionale, cu acordul clientului. Psihoterapeutii trebuie sa fie constienti de propriile limite.
2.5 Relatia cu clientii:
Psihoterapeutilor li se cere sa mentina granite adecvate cu clientii. Trebuie sa aiba grija sa nu isi exploateze clientii actuali sau fostii clientii in orice fel, financiar, sexual sau emotional.
2.6 Cercetarea:
Psihoterapeutii trebuie sa clarifice cu clientii natura, scopul si conditiile oricarei cercetari in care sunt implicati clientii si sa se asigure de intelegerea consimtamantului informat inainte de inceperea cercetarii.
2.7 Publicarea:
Psihoterapeutii trebuie sa pastreze anonimatul clientilor si sa se asigure de acest fapt in orice forma de publicare a materialului clinic, obtinand consimtamantul clientului ori de cate ori este posibil.
2.8 Competenta practicianului:
Psihoterapeutii trebuie sa isi mentina capacitatea de a oferi servicii competente si sa faca demersuri pentru mentinerea acestei competente.
2.9 Asigurarile:
Psihoterapeutii trebuie sa se asigure ca asigurarile acopera sedintele de psihoterapie.
2. 10 Comportamentul daunator:
(1) Psihoterapeutii trebuie sa se abtina de la orice comportament care poate fi in detrimentul profesiei, colegilor sau persoanelor aflate in formare.
(ii) Psihoterapeutii trebuie sa ia masuri in conformitate cu clauza 5.7. privind comportamentul colegilor care poate fi in detrimentul profesiei, colegilor sau persoanelor aflate in formare.
3. Reclama
Organizatiile membre EAIP si psihoterapeutii trebuie sa isi restranga promovarea muncii lor la tipul de psihoterapie pe care ul asigura. Psihoterapeutilor li se cere sa faca distinctia intre descrierile personale, de exemplu intr-o lista, si reclama.
4. Codul de practica
Fiecare organizatie membra a EAIP va publica un Cod de Practica aprobat de EAIP si care sa fie adecvat pentru practicienii din acea organizatie si pentru clientii lor. Scopul Codului de practica este de a clarifica si extinde principiile generale din Codul Etic al organizatiei respective, precum si aplicarea practica a acelor principii. Toti psihoterapeutii care fac parte dintr-o organizatie membra a EAIP trebuie sa adere la Codul de Practica a organizatiei din care fac parte.
5. Procedura pentru reclamatii
Fiecare organizatie membra a EAIP trebuie sa aiba o procedura pentru reclamatii si plangeri, incluzand informatii despre acceptabilitatea unei reclamatii facute de un tert la adresa unui practician. Scopul unei Proceduri de Reclamatii este de a ne asigura ca practicienii si clientii lor au informatii clare privitoare la procedura si procesele implicate in reclamatii. Toti psihoterapeutii trebuie sa adere la Procedura de Reclamatii a organizatiei din care fac parte.
5.1 Reclamatiile:
Clientii care doresc sa faca o plangere vor fi sfatuiti sa se adreseze Oragnizatiei membre.
5.2 Inregistrarea unei reclamatii:
O organizatie membra care inregistreaza o reclamatie importiva unuia din psihoterapeutii sai se va asigura de faptul ca terapeutul este informat imediat si ca atat reclamantul cat si terapeutul cunosc procedura de reclamatii.
5.3 Apelul
Dupa terminarea procedurii de reclamatii, trebuie luate masuri pentru posibilitatea apelului, respectiv limite, temei si proceduri.
5.4 Raportarea la EAIP:
Atunci cand se face o plangere, organizatia membra va informa executivul EAIP.
5.5 Condamnarile si plangerile
Psihoterapeutii trebuie sa informeze organizatiile din care fac parte daca exista plangeri impotriva lor in cadrul altor organizatii, daca au fost condamnati penal sau daca se afla implicati in procese cu alti psihoterapeuti.
5.6 Comportamentul colegilor: Psihoterapeutii care sunt ingrijorati ca un alt psihoterapeut are un comportament neprofesionist trebuie sa initieze procedura de plangeri in cadrul organizatiei relevante.
5.7 Nu este permisa retragerea unui membru dintr-o organizatie, cu scopul de a impiedica investigatiile, atat timp cat o plangere a fost formulata in perioada in care persoana era membra in acea organizatie.
6. Sanctiuni
Psihoterapeutii care sunt suspendati sau exclusi dintr-o organizatie membra sunt automat exclusi din EAIP.
7. Monitorizarea plangerilor
7.1 Organizatiile membre vor raporta catre executivul EAIP numarul de plangeri receptionate, natura plangerilor si modul de rezolvare a lor, in fiecare an.